Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning
Besök en slumpmässig hemsida på Zoomin

NIRSGÅRD

Trevnad och Tradition 

   

  

 

FORBONDE

 Fortåget 2010 (klicka på bilden)

 

 

 Fortåget 2009 klicka på bilden

Fortåget 2008 klicka på bilden

Fortåget 2007 klicka på bilden

 

I morse var det frost och minusgrader Jorden skälvde då alla forbönder ruskade på sig och drog efter andan och tänkte att nu är det dags igen!!

 

 

En forbonde resa är inte bara en färd sträcka med ett mål utan något som får en att längta och leva upp under de mörka vintermånaderna.

 

Det är resan som är viktig inte målet, det kommer fort nog. Det som är minnesvärd är alla fikapausar, händelser efter vägen och gemenskapen med din trogna färdkamrat, hästen.

 

 

Lite forbonde historia

 

En forbonde, vad är det kan man undra. Jo, jag ska försöka förklara det så gott och kort jag kan.

 

En forbonde, de åtog sig olika uppdrag, att frakta varor med häst och släde, det var ett bra sätt att dryga ut sin försörjning med mot betalning. Forbondens "storhetstid" var mellan år 1645-1880, men det har körts foror i minst 1000 år. Ordet fora betyder, resa, färd, lass och bonden som fraktade varorna gjorde sina körningar mestadelen på vintern, då de behövde ta hjälp av myrar och sjöar för att ta sig fram till de olika orterna som de flesta fororna gick till, en dagsresa kunde vara kring 3mil, vägarna var vid den tiden inte så många som i dag och ett lass kunde väga kring 600-700kg. Särskillt forbönder från Hälsingland, Dalarna, Tröndelag, Härjedalen och Jämtland, var ute och körde till de olika marknaderna. Röros, Levanger och Frösön var några av marknaderna som de fraktade sina varor till, man kunde sälja hela sitt lass till en och samme handelsman för ett lägre pris och få chansen att köpa de varor som skulle med tillbaka för en billigare penning, eller sälja till privatpersoner och stå och dividera om priset och pruta tills alla var nöjda, vilket kunde dra ut på tiden. Ett lass kunde innehålla allt från matvaror, salt, tyg, päls och kol till järn, ja och en hel del annat fraktades också. En forbonde var stolt över sitt yrke och de blev mycket upprörda i början av 1800-talet då de tyckte sig märka att löst folk, knektar och torpare började göra handelsresor. En forbonde körde oftast åt lanthandlare, sågverk eller järnverk. Efter att järnvägen byggdes (bla. 1880 mellan Sundsvall & Östersund) så minskade körningarna och den fria marknaden infördes.

 

Under glansårenpå 1750-talet så transpotrerade jämtarna in bla.följande till

 

Levangermarknaden: 40 ton järn, 2 ton koppar, 6 tom hummle, 50 000meter linne och mycket annat.  Järn och linne var de viktigaste varorna och rekordet på utförsel av linne, under ett år var 70.000 meter!

 Det ni! (Källa:Wikipedia och Swipnet)

 

 Så sakteligen dog forböndernas sysslor ut och lastbilar, järnväg och flyg utför än idag forböndernas göra.

 Men nu står vi här idag och vill inte mista vårt arv, utan vi inför det igen, för att göra ett försök till att bevara detta till våra barn och barnbarn. Det finns ett antal "Forbonde föreningar" i vårt land, som har rest som forbönder i många år. Den ultimata resan idag, är turen till Rörosmarknad, där det brukar tåga in 80-100 ekipage varje år.

Men vi är fullt nöjda med, Hudiksvall - Skästra - Hudiksvall.

 

text & efterforskning är gjord av "maddis"Teamh.zoomin.se

Vi stöter på många olika miljöer på resorna och hästarna sköter sig så bra att det är otroligt, de tolererar allt, timmerbilar, plogbilar, skogsmaskiner, godståg, bussar och bilar,mm,mm.

Vill ni veta något mer som är otroligt...bilisterna, jag har aldrig stött på så fruktansvärt många bilister med så lite trafik vett. Ja, jag vet, dessa rader kanske gör många arga, "man ska inte vara i trafiken med hästar, om de inte är säkra" osv osv brukar det låta, jag har hört allt.

Våra djur är trafiksäkra till 1000%, jag lovar, MEN det kan hända andra saker som kan få dom att kliva ut i vägen framför en bil.

 

En fågel som flyger upp ur diket, en brevlåda som öppnar sig i blåsten och smäller igen när man går förbi, ett barn som dyker fram bakom ett hörn, det är många saker som en häst han få till ett spöke och då dessa djur av naturen är flyktdjur, så kan dom ta ett steg åt sidan och är oturen framme, så blir vi överkörda av en bilist med dåligt omdöme. 

Men det är inte bara oss med hästar de visar dålig hänsyn, de visar på dåligt sammarbete till varandra också. Jag kan ta så många exempel från bara den här resan, att jag skulle fylla sidan om jag fortsatte. Men för att ta några, omkörning i kurvor, omkörning i svackor och på backkrön, omkörning vid möte av annan bilist, vägrar sakta ner eller flytta sig, prejar oss i diken mm, mm. Ja, jag kan som sagt nämna en massa saker som hänt oss med många bilister, som inte är rädda för att döda.

Men jag måste även sända ett stort tack till de bilister som visar sina medtrafikanter hänsyn och kan vänta på att köra om tills sikten är fri och till de som förstår att det är levande djur vi framför i trafiken, ett djur med en egen hjärna. Jag kan även passa på att upplysa, att hästar har samma trafikregler i trafiken som ett annat fordon och att sedan gammalt tillbaka har hästen företräde, samt att en bilist INTE får bryta en

konvoj med häst ekipage. Det är faktiskt en stor säkerhetsrisk att göra det, en sådan sak kan orsaka en olycka alldeles i onödan.

Jag ska även nämna och tacka, alla trevliga bilister som stannade och fick sig en pratstund eller de som sänkte farten när de smög förbi och till de som inte gjorde farliga omkörningar, till de som saktade ner och till de som tänkte på andra och inte bara sig själva. Det är så mycket trevligare att de vid ratten ler och vinkar, än att de varvar bilen och sprutar grus och snöslask på oss.

Rosor till er som visar hänsyn och taggar till er som inte bryr sig!

Älska varandra i trafiken och kör försiktigt.

                       Vi alla har en passion över just den här resan, man ser till att ha så identisk och tidsenlig utrustning som möjligt, både vad gäller till hästarna, som last och till våra egna kläder. Att vi måste köra med vagn är något av en nagel i öga på oss, vår önskan är ju förstås att få köra med forsläde. Men tyvärr så styr vi inte över vädrets makter och vägverkets salt och grusnings shema, så vi får nöja oss med vagnen. På lasset kan det sticka ut allt från en gammal handgjord snöskyffel, kistor, ränslar, redskap, till ett par äkta träskidor.

 

 

 HÄR ÄR ADRESSEN TILL VIDEON ÖVER FORBÖNDERNAS INTÅG I SKÄSTRA ÅR 2007  

www.youtube.com/watch?v=z87yza9lxjo

http://www.youtube.com/user/karatemusan adress till film på intåget 2008 stort tack till filmaren.

 

.